marți, 24 martie 2015

Instruirea asistată de calculator (IAC)




Instruirea asistată de calculator (IAC) reprezintă o metodă didactică sau o metodă de învăţământ , care valorifică principiile de modelare şi analiză cibernetică a activităţii de instruire în contextul noilor tehnologii informatice şi de comunicaţii , caracteristice societăţii contemporane .


Sinteza dintre resursele pedagogice ale instruirii programate şi disponibilităţile tehnologice al calculatorului (sistemului de procesare a informaţiei) conferă acestei metode didactice calităţi privind:
  •   informatizarea activităţii de predare
  •  învăţare–evaluare ;
  •  îmbunătăţirea IAC prin intermediul unor acţiuni de : gestionare , documentare, interogare ;
  •  simulare automatizată interactivă a cunoştinţelor şi capacităţilor angajate în procesul de învăţământ conform documentelor oficiale de planificare a educaţiei .




Metoda IAC este înglobată în ansamblul complex de tehnici şi strategii didactice interactive. Software-ul educaţional, produsul instruirii asistate de calculator, nu vizează hotărâtor modificarea conţinutului didactic.


 Aplicat în diferite parcursuri operaţionale (individuale, grupale, frontale, intra- şi extraşcolare), soft-ul educaţional diversifică activitatea didactică, modifică rolul profesorului, favorizează dobândirea competenţelor teoretice şi practice în învăţare. De asemenea, randamentul produsului educaţional este desemnat de calitatea şi multi-funcţionalitatea acestuia.

Prin învăţarea cu ajutorul tehnologiei se urmăreşte acordarea unui control sporit asupra învăţării elevului, prin care acesta îşi asumă responsabilităţi cu privire la ceea ce învaţă, a modului în care învaţă şi a momentului în care decide să înveţe.






 O consecinţă a acestei practici o reprezintă necesitatea ca elevul să îşi asume o responsabilitate ridicată în contextul învăţării. Ei trebuie să conştientizeze faptul că persoana care predă la clasă nu le va mai spune ce, cum, unde şi când să gândească, şi că a sosit momentul ca ei să înceapă să o facă.

 IAC se bazează pe activitatea practică drept sursă principală a cunoaşterii (învăţarea prin descoperire), pe orientarea prioritară a procesului educativ spre satisfacerea intereselor şi trebuinţelor de cunoaştere ale celui care studiază, pe necesitarea organizării de către tutore a unui mediu care să stimuleze activitatea şi interesele spontane de cunoaştere ale elevului.

 Consecinţe pedagogice ale IAC
 Acomodarea încă din ciclul primar cu tehnica de calcul influenţează educarea intelectuală a elevilor, prin:
Stimularea interesului faţă de nou. Educaţia asistată de calculator se bazează pe implicarea interactivă a elevului în acţiunea de prezentare de cunoştinţe, captând atenţia subiectului şi eliminând riscul plictiselii sau rutinei.
 • Stimularea imaginaţiei. Pornind de la jocul pe calculator, elevul dezvoltă abilităţi de utilizare, imaginaţie şi viteză de reacţie într-o prezentare grafică atractivă, ajungând mai apoi la maturitate, ca student, el începe să utilizeze calculatorul pentru a-şi crea propriile programe cu cerinţe specifice.
Dezvoltarea unei gândiri logice. Descompunerea unei teme în etape de elaborare organizate secvenţial, precum şi organizarea logică a raţionamentului, aduc câştig în profunzimea şi rapiditatea judecării unei probleme.
Simularea pe ecran a unor procese şi fenomene, altfel costisitor de reprodus în laborator, ajută la înţelegerea acestora.
Îmbunătăţirea eficaţităţii actului de predare prin exemplificări numeroase.
Pregătirea intelectuală a generaţiei tinere prin autoeducaţie. 
Elevul învaţă în propriul ritm, fără stres şi emoţii care pot să-i schimbe comportamentul.
Evaluarea reală a soluţiilor şi a rezultatelor obţinute.

Noţiuni şi concepte utilizate în IAC Sistemul IAC (Instruire Asistată de Calculator) este un mediu integrat hardware-software destinat interacţiunii dintre cei care deţin un sistem de cunoştinţe şi cei care doresc să beneficieze de acestea, în vederea asimilării active de informaţie, însoţită de învăţarea de noi operaţii şi dobândirea de noi deprinderi.




Încă de la cele mai fragede vârste, instruirea asistată de calculator este un instrument viabil în procesul educaţional.
Programul de instruire reprezintă un mediu în cadrul IAC, unde fiecare elev este tratat diferit în funcţie de particularităţile sale, şi presupune parcurgera unor secvenţe, în ritmul propriu al fiecăruia.

E-learning-ul reprezintă un instrument strategic în procesul de învăţare. 
Testarea electronică, ca şi componentă sau serviciu de e-learning, nu este doar un mod de evaluare a cunoştinţelor, ci şi un mod de creare de noi cunoştinţe. 
În 2013, proiectele româneşti de e-Learning au fost recunoscute pentru calitatea lor la nivel internaţional. Astfel, la două mari competiţii internaţionale de profil, - International Project Management Association (IPMA) şi World Summit Award (WSA) - echipele româneşti au primit nu mai puţin de trei premii. Acestea reflectă optimizarea proceselor educaţionale prin prisma exigenţelor societăţii cunoaşterii, despre incluziunea în materie de educaţie şi despre dezvoltarea de platforme şi portaluri educaţionale destinate elevilor de pretutindeni.



        Trebuie reţinut faptul că prin răspândirea şi diversificarea IAC rolul dascălului va suferi modificări. 
Cadrul didactic se va degreva treptat de activitatea de rutină, dar obligaţiile sale se amplifică prin faptul că va trebui să realizeze noi aplicaţii soft ori să creeze proiecte de programe şi să le adapteze la cerinţele actului educativ.
         Procesul educaţional se va descentraliza, transformându-se dintr-un sistem centrat pe profesor într-unul centrat pe subiecţi.                Dar, oricât de complexe ar fi programele, profesorul rămâne elementul esenţial în procesul de predare-învăţare.

Bibliografie: 
***, Intruire asistată de calculator – Suport de curs, Universitatea din Craiova, 2013, resursă on-line la adresa http://cis01.central.ucv.ro/iac/suport_curs.php accestă la data de 19.10.2013
iota.ee.tuiasi.ro/~aadascal/curs_iac/IAC_Manual_Draft.pdf

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu